Er marketing virkelig så mange ting?
En populær reklamefilm lægger ud med at sige, at marketing det er mange ting, og selvom det rimer og lyder sjovt i reklamen, så er der skam alvorlig bag det udsagn, når man begynder at dække ned i, hvad begrebet dækket over.
For de fleste mennesker ved jo nok godt, hvad for eksempel en salgsafdeling laver, de har også styr på, at de skal tilkalde IT-systemet, når deres computere går ned, og skulle der gøres rent, så er rengøringspersonalet på pletten – og ledelsen styrer firmaet.
– Men hvad med marketingsafdelingen?
– Kan det sammenlignes med salgsafdelingen?
– Laver de også PR?
– Hvorfor er de en afdeling for sig?
Det er faktisk rigtigt, at der sker mange ting inde i en marketingsafdeling, og ofte er der overlap mellem andre afdelinger og denne, da der skal arbejds tæt sammen med for eksempel ledelsen, PR og nogle gang salgsafdelingen.
Nogle gange er firmaet måske ikke stort nok til, at de kan have deres egen salgs- PR-afdeling med videre, hvorfor det bliver fordelt over i marketingsafdelingen, og det kan man sagtens.
Faktisk er det ikke helt forkert at se marketingsafdelingen som den del, der er en samlet paraply for, hvordan ens firma kommunikerer udadtil, så det handler om alt fra brand, produkt, indpakning og meget mere, hvordan dette samlet komme til at bliver tolket udefra – og sådan set også indefra.
Ledelsen og direktionsgangen er måske den udøvende magt i firmaet, men uden en marketingsafdeling, er det som at have en kaptajn med en god idé, men uden et skib.
Marketing sørger for, at der bliver udarbejdet korrekte reklamer for firmaet, laver produktgenkendelse, taget sig af shitstorms og meget mere.
Igen, man kan mene, at dette skal kommunikationsafdelingen stå for, men atter er det ikke altid, at man har sådan en afdeling i firmaet, og derfor må marketing tage sig af det.
Som noget mere moderne er man også begyndt at tale om online marketing, og det kan du læse meget mere om på Adtimize.